9.5Model kurikulum rasional tyler
9.5.1 Empat Langkah/ persoalan
9.5.2 Pengalaman Pembelajaran
i. Pengertian
Pengalaman pembelajaran adalah interaksi antara murid-murid dan keadaan persekitaran mereka. Pengalaman pembelajaran boleh diberikan melalui keterlibatan pendengaran, dan penglihatan,perbuatan,kombinasi pendengaran, dan penglihatan, penglibatan dan perbuatan. Pengalaman tersebut konkrit dan mudah difahami oleh murid dalam pembelajaran mereka.
ii. Ciri.
Setiap pengalaman belajar harus memuaskan pelajar.
Dalam sinambunga adalah pengulangan menegak dari segi unsur-unsur penting kurikulum.
Urutan dalam ciri juga Kaitan dengan kesimpulan. la menekankan betapa
pentingnya pembinaan yang dikaji serta mempengaruhi setiap
tahap pengalamanpembelajaran.
Manakala dalam Integrasi Perkembangan mendatar pengalaman kurikulum
yang menyentuh untuk menolong murid supaya mendapat satu pandangan
yang bersepadu cara beransur dan menentukan bahawa tingkah
lakuitu sejajar dengan perkara yang dikaji. Dalam pengalaman pelajarharus sesuai dengan tujuan yang ingin dicapai kerana setiap tujuan
akan menentukan pengalaman pembelajaran.
Setiap rancangan pengalaman pembelajaran sebaiknya melibatkan pelajar agar dapat mencapai tujuan yang berbeza.
iii. Pelaksanaan
Menentukan isi kandungan bagu mencapai tujuan kurikulum berdasarkan pengalaman yang telah dimiliki oleh pelajar
Bahan yang dipelajati disusun pada unit- unit yang dapat digambarkan
Urutan pembelajaran dapat memudahkan terhadap penilaian pembelajaran
Penyusunan pengalaman pembelajaran adalah secara dimensi menegak dan dimensi mendatar.
评论
发表评论