9.5Model kurikulum rasional tyler

   9.5.1 Empat Langkah/ persoalan

9.5.2 Pengalaman Pembelajaran

i. Pengertian

   Pengalaman pembelajaran adalah interaksi antara murid-murid dan keadaan persekitaran mereka. Pengalaman pembelajaran boleh diberikan melalui keterlibatan pendengaran, dan penglihatan,perbuatan,kombinasi pendengaran, dan penglihatan, penglibatan dan perbuatan. Pengalaman tersebut konkrit dan mudah difahami oleh murid dalam pembelajaran mereka.


ii. Ciri.


Setiap pengalaman belajar harus memuaskan pelajar.

Dalam sinambunga adalah pengulangan menegak dari segi unsur-unsur penting kurikulum.

Urutan dalam ciri juga Kaitan dengan kesimpulan. la menekankan betapa

pentingnya pembinaan yang dikaji serta mempengaruhi setiap

tahap pengalamanpembelajaran.

Manakala dalam Integrasi Perkembangan mendatar pengalaman kurikulum

yang menyentuh untuk menolong murid supaya mendapat satu pandangan

yang bersepadu cara beransur dan menentukan bahawa tingkah

lakuitu sejajar dengan perkara yang dikaji. Dalam pengalaman pelajarharus sesuai dengan tujuan yang ingin dicapai kerana setiap tujuan

akan menentukan pengalaman pembelajaran.

Setiap rancangan pengalaman pembelajaran sebaiknya melibatkan pelajar agar dapat mencapai tujuan yang berbeza.


iii. Pelaksanaan


Menentukan isi kandungan bagu mencapai tujuan kurikulum berdasarkan pengalaman yang telah dimiliki oleh pelajar

Bahan yang dipelajati disusun pada unit- unit yang dapat digambarkan

Urutan pembelajaran dapat memudahkan terhadap penilaian pembelajaran

Penyusunan pengalaman pembelajaran adalah secara dimensi menegak dan dimensi mendatar.




评论

此博客中的热门博文

9.4 Prinsip penyusunan reka