9.4 Prinsip penyusunan reka

9.4 Prinsip penyusunan reka

Rajah Prinsip Penyusunan Reka Bentuk Kurikulum

1) PRINSIP KESINAMBUNGAN


Principle of continuity bermaksud pemeringkatan ilmu, kemahiran dan nilai

yang perlu dikuasai oleh murid- murid sejajar dengan pertumbuhan fizikal dan

perkembangan mental seiring dengan peningkatan usia mereka. Suatu kurikulum

yang sempurna mempunyai kesinambungan yang lancar dengan dimulai peringkat

paling asas dan seterusnya membolehkan pelajar mengaplikasi untuk meneroka

pada tahap yang lebih tinggi.


2) PRINSIP URUTAN


Principle of sequence bermaksud jumlah timbun-tambah ilmu, kemahiran dan

nilai yang dibina menerusi pembelajaran yang dilaksanakan merentas waktu.

Prinsip ini menyarankan pembelajaran hendaklah berterusan dan berturutan dengan

berdasarkan pengalaman lalu, supaya setiap pelajar berpeluang mempelajari

sesuatu dengan lebih dekat, meluas dan mendalam.


3) PRINSIP INTEGRASI


Principle of integration menetapkan agar pengalaman pembelajaran

dihubungkaitkan antara satu sama lain supaya pembelajaran lebih bermakna dan

menyeluruh. Integrasi dikaitkan dengan elemen merentas kurikulum: Bahasa, ilmu,

kemahiran, nilai, teknologi, inovasi, kreatif dan keusahawanan.


4) PRINSIP SKOP


Prinsip skop berkaitan dengan keluasan dan kedalaman kandungan yang perlu

dimuatkan dalam sesuatu kurikulum dan pengajaran. Keluasan dan kedalaman

kandungan ini berkaitan dengan tahap pendidikan yang membolehkan setiap murid

menguasai kandungan mengikut tahap-tahap Pendidikan dan kognitif.


5)PRINSIP IMBANGAN


Prinsip imbangan kandungan merujuk kepada kadar agihan, kepadatan muatan dan

kesesuaian kandungan dengan masa pembelajaran yang diperuntukkan kepada

murid-murid untuk menguasainya.





评论

此博客中的热门博文

9.5Model kurikulum rasional tyler